2010-10-31
 23:22:04

Kvällstankar och cola

Ofta när jag läser andra bloggar eller bara srfar helt random på internet slås jag av tanken över att alla vill passa in i en och samma mall. Det är en mall som vi endast kan skylla på att media har skapat.
Eller är det media egentligen?
Det borde ju vara modellagenturer som har startat trenden.
Vadå mall, vadå trend tänker ni säkert nu.

Men vad jag menar är att alla tjejer vill se ut på ett speciellt sätt. De ska vara smala, ha snygga kläder och drunkna i smink. Men varför?
Jag kan inte säga att jag tycker att tjejer som är så smala som modeller och sånt tjafs, är fina. Jag tycker verkligen inte att det är snyggt att vara så smal att det sticker ut ben överallt. Vad hände med att tjejer har breda höfter och naturliga bröst i B-C kupa (självklart finns det de som har större naturligt)?

När jag ser statistiken över hur många det är som lider av ätstörningar idag så blir jag arg. Riktigt arg.
När det finns människor som mår dåligt för att de inte kan bli som den i stort sett omöjliga mall man ska leva upp till och passa i, fattar de inte hur sjukt deras mode är då?

På nästan varenda storbloggares bloggar ser man hur detta speglas av dem. Det är inte okej att se ut som man ska, naturligt.
Men tycker folk verkligen att modellerna är snygga där dom står som pinnar?
Det är inte sunt. Det finns modeller som är så smala att dem dör på catwalken, de svälter ihjäl. Det finns inte en enda modevisning med stora modeller där ingen har en kropp som är så slut att den ramlar eller svimmar av. Och detta försöker vi leva upp till och ta efter. Dessa smala kroppar bakom ett liv med svält och ångest. Varför har det blivit såhär?

Jag blir bara så frustrerad, för det finns inget jag tycker är snyggare än när det kommer folk som är naturliga. Som har sin klädstil och skiter i vad andra tycker. Tjejer som går på stan utan smink, det är fint. Jag önskar att jag också hade vågat det. Men vet ni?
Även om jag sitter och skriver om hur arg och frustrerad jag är över detta så är jag själv så grovt fast i detta mönstret att jag knappt kan gå utan smink. Ska det komma någon hit så måste jag sminka mig, åtminstonde måste jag ha foundation och mascara. Det är endast om jag har en riktigt bra dag som jag går utan smink. Och likaväl som jag frågar er varför så ställer jag samma fråga till mig själv. Varför?

Tjejer (och killar), titta på er själva och se hur fina ni är. Ni duger, precis som ni är. Så sjukt bra är ni!
Ta åt er av min kärlek som jag sprider till er!

Micha Hellberg'



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: